top of page

כתיבת תוכנית עסקית | כל מה שצריך לדעת כדי להוביל את העסק להצלחה

עודכן: 20 במאי 2022

כתיבת תכנית עסקית היא השלב הראשון שחייבים לבצע לאחר שגיבשתם רעיון לעסק אך לעיתים היא שימושית גם לאחר שכבר יש לכם עסק פעיל. בין אם התכנית נועדה להתוות לכם את הדרך או בין אם כדי למשוך משקיעים, זהו צעד מפתח בדרך להוביל את העסק להצלחה. איך מתחילים? הכל במדריך הבא.

איך לכתוב תכנית עסקית

מה תרוויחו מקריאת המדריך הבא?

1. תלמדו מזה תכנית עסקית.

2. תבינו למה צריך תכנית עסקית.

3. תדעו איך לכתוב תכנית עסקית מא' עד ת'.

 

מוכנים? קדימה בואו נצלול פנימה 🏊

מה זה תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר עסק, מוצר, שירות או רעיון, איך הוא אמור להרוויח וכמה, מה נדרש להשקיע מבחינת זמן וכסף כדי להרוויח, מי ההנהלה ואנשי הצוות, המימון, מודל הפעילות, מודל השיווק ופרטים רבים אחרים החיוניים להצלחה ולעמידה ביעד.

​​קודם כל חשוב להבין כי ישנן סיבות רבות לכתוב תוכנית עסקית, לא רק בתחום היזמות וכאשר אתם מעוניינים להשיג מימון בכדי להתחיל או להרחיב את העסק שלכם.

כתיבת תוכנית עסקית יכולה לעזור לנו לגלות את האסטרטגיה שבה כדאי לנקוט, לזהות מחסומים אפשריים, איזה משאבים פוטנציאלים נצטרך במהלך הדרך, להעריך את הכדאיות של הרעיון העסקי שלנו ואת תוכניות הצמיחה וההתפתחויות לפני ההתחלה.

לא משנה מה הסיבה שלכם לכתיבת תוכנית עסקית, עדיין המשימה הזו תיראה מבחינתכם לעיתים כמו שעורי בית. כאשר פותחים עסק, רשימת המטלות שלנו ארוכה במיוחד ובעלת משימות אשר נדרשות באופן מיידי, כגון צילום תמונות של מוצרים, עבודה על פרסום ושיווק, פתיחת חשבונות מדיה חברתית, בניית אתר אינטרנט וכו' אל מול פעולות שלא נראות כלפי חוץ כמו העסקת רואה חשבון, חשבונות בנק, התנהלות מול ספקים, כתיבת תכנית עסקית וכו'.


לא כל עסק שנפתח מתחיל עם תוכנית עסקית רשמית, אבל בעלי עסק רבים רואים ערך בלקחת​​ את הזמן ולעשות לעיתים צד אחורה, כדי לחקור את הרעיון שלהם ואת השוק שאליו הם ​​משתוקקים להיכנס, ולהבין את ההיקף והאסטרטגיה מאחורי הטקטיקה שלהם. זה המקום שבו כתיבת התוכנית העסקית נכנסת.

ישנן מגוון תכניות עסקיות לכל סוגי העסקים והרעיונות והמדריך שנפרסם כאן, יהווה עבורכם בסיס נוח לבניית תכנית לסוג העסק הספציפי שלכם.

למה בכלל לכתוב תוכנית עסקית?

המשקיעים מסתמכים על תוכניות עסקיות כדי להעריך את הכדאיות של העסק לפני השקעה בו, ולכן המושג תוכנית עסקית נפוץ בעיקר בהקשר של קבלת הלוואה או השקעה. אבל יש כמה סיבות חשובות ואף משכנעות כדי להשקיע את הזמן בכתיבת תוכנית עסקית גם כאשר אין צורך במימון.

תחרות בין עסקים
  1. תכנון: כתיבה של התוכנית הינו תרגיל בעל ערך לצורך הבהרת הרעיונות שלכם ויכולה לעזור להבין טוב יותר את היקף השוק וכן את כמות הזמן והמשאבים שתצטרכו להשקיע בשביל להתחיל.

  2. הערכת רעיונות: אם יש לכם מלא רעיונות בראש, בניית תוכנית עסקית גסה עבור כל אחד מהרעיונות תוכל לעזור לכם למקד את הזמן ואת האנרגיה על התוכנית בעלת הסיכוי הגבוה ביותר להצלחה.

  3. מחקר: כדי לכתוב תוכנית עסקית, תצטרכו לחקור את הלקוח האידיאלי ואת המתחרים שלכם- מידע זה בסופו של דבר יעזור לכם לקבל החלטות אסטרטגיות טובות יותר.

  4. גיוס: תוכנית עסקית היא אחת הדרכים בכדי לקשר את החזון והפוטנציאל לעובדים חדשים. תוכנית עסקית יכולה לעזור לבנות את הביטחון העצמי שלהם במיזם במיוחד בתחילת הדרך.

  5. שותפויות: במידה ותרצו לפנות לחברות אחרות בשביל לשתף פעולה, תוכנית עסקית ברורה של חזון, קהל היעד ואסטרטגיית הצמיחה תהווה מסלול ברור יותר האם העסק שלכם מתאים לשיתוף פעולה איתם, במיוחד אם המסלולים שלכם מתאימים להתפתחות משותפת.

  6. תחרויות: ישנן תחרויות רבות אשר מתייחסות לתוכנית העסקית ומציעות פרסים כגון מנטורים, מענקים, או השקעת הון. בכדי למצוא תחרויות רלוונטית לתחומכם נסו לבדוק בגוגל "תכנית עסקית תחרות + [אזור מגוריכם]" או תכנית עסקית תחרות + [תחום העסק שלכם].

במידה ואתם מחפשים את הדרך להוציא לפועל את הרעיון שלכם או לשתף אותו עם אנשים בעלי השפעה וכסף, בניית תוכנית עסקית היא נקודת התחלה הכרחית.

איך לכתוב תוכנית עסקית?

יש כמה דברים חשובים שיש לזכור כדי לעזור לך לכתוב תוכנית עסקית יעילה.

  1. הכר את הקהל שלך: כאשר אתם יודעים מי הולך לקורא את התוכנית, גם אם אתם פשוט כותבים לעצכם, תוכלו להתאים את רמת השפה ואת רמת הפירוט לקוראים שלכם. זה גם יכול לעזור לכם לדעת מתי אתם כוללים את המידע הרלוונטי ביותר ומתי אתם משמיטים קטעים שאינם עיקריים.

  2. מטרה ברורה: ככל שהמטרה היא השגת מימון כך תצטרך להשקיע יותר בכתיבת התכנית העסקית אל מול תרחישים אחרים בהם הכתיבה היא עבורכם או עבור חוות דעת מחברים קרובים.

  3. להשקיע זמן במחקר: חלק מהסעיפים בתוכנית העסקית שלך נועדו בעיקר להביא את הרעיונות ואת החזון שלך, אבל חלק חיוני ביותר של מידע בתוכנית תצטרכו להסתמך על מקורות מחקר חיצוניים. זה המקום שבו אתם הולכים להשקיע זמן בכדי להבין למי אתם מוכר, אם יש ביקוש למוצר, מי עוד מוכר מוצרים או שירותים דומים וכדו'.

  4. קצר ולעניין: לא משנה למי אתה כותב, תוכנית עסקית צריכה להיות קצרה ומובנת, בדרך כלל, לא יותר מ 15 עד 20 עמודים. אם יש לכם מסמכים נוספים שלדעתכם עשויים להיות בעלי ערך לקהל שלכם או למטרות שלכם, אולי כדאי לשקול להוסיף אותם כנספחים.

  5. הקפידו על הטון, הסגנון בהתאמה: הדרך הטובה ביותר לשמור על אחידות, היא על ידי כתיבת התכנית על ידי אדם אחד בלבד ולהותיר זמן מספק בכדי לערוך את התוכנית לפי הפצתה.

איך מתחילים לבנות תוכנית מתאר עסקית

ישנם כמה דברים מפחידים יותר מאשר דף ריק. להתחיל את התוכנית העסקית עם נקודות מרכזיות על מה שתכלול בכל קטע הוא הצעד הראשון והטוב ביותר בשביל להתחיל.

מאחר שמתווה הוא צעד חשוב בתהליך כתיבת תוכנית עסקית, ערכנו סקירה ברמה כללית שתוכלו להעתיק למסמך ריק בכדי להתחיל בעבודה (ולהימנע מהשיתוק של פנייה לדף ריק).

הנה דוגמא למתווה תכנית עסקית-

  1. תקציר מנהלים

  2. אודות החברה

  3. ניתוח שוק

  4. מוצרים ושירותים

  5. תכנית שיווק

  6. לוגיסטיקה ותוכנית תפעול

  7. תכנית פיננסית

מה לכלול בכל סעיף של התוכנית העסקית שלך

עכשיו שיש לכם מתווה במקום, הגיע הזמן למלא אותו במילים. אנחנו כבר נחלק את זה לנקודות בכדי לעזור לכם צעד אחר צעד. קדימה, בואו לניצא לדרך.

אנשים רצים

1. תקציר מנהלים

תקציר מנהלים טוב הוא אחד החלקים החשובים ביותר של התוכנית - זה גם החלק האחרון שנכתוב.

מטרתו של תקציר מנהלים הוא לרכז את כל הדברים העיקריים אשר בהם אתה הולך להתמקד בהמשך התוכנית, סקירה כללית על העסק שנדרשת להיות כתובה בצורה גבוהה ומושכת לקורא (למשל, משקיעים פוטנציאליים), משכנעת את הקורא להמשיך בקריאה של התוכנית. שוב, זה סיכום, אז חשוב להדגיש את נקודות המפתח של התכנית. אם אתם כותבים רק לצורך תכנון המטרות בשביל עצמכם, תוכלו לדלג על השלב הזה לגמרי, אם כי אולי כדאי לנסות את זה בכל מקרה, רק עבור תרגול.

תקציר מנהלים לא יעלה על דף אחד. אמנם, לא פשוט לכתוב תקציר של כל הנקודות העיקריות תוך התחשבות בדף אחד בלבד ולעיתים זה יכול להיות מלחיץ - אבל זה לא בלתי אפשרי. הנה כמה נקודות שתקציר של התכנית העסקי צריך לכלול:

  • מושג עסקי- מה עושה העסק שלך?

  • מטרות עסקיות וחזון- מה העסק שלך רוצה לעשות?

  • תיאור המוצר והבחנה- מה אתם מוכרים, ולמה זה שונה? איזה בעיה אתם באים לפתור?

  • שוק היעד- למי אתה מוכרים? מי השוק הראשוני, מי השוק המשני?

  • תכנית שיווק- איך אתם מתכננים להגיע ללקוחות שלך?

  • מצב כלכלי נוכחי- מה אתם מרוויחים כעת בהכנסות? (רלוונטי למי שכבר העסק קיים ומחפש גיוס השקעה)

  • מצב פיננסי צפוי- מה אתם צופים שיהיה הרווח בהכנסות?

  • מה אתה צריך- כמה כסף אתם רוצים לגייס?

  • הצוות- מי צוות הניהול של העסק?

2. אודות החברה\העסק\האיש\אנשים מאחורי הרעיון

חלק זה של התוכנית העסקית צריך לענות על שתי שאלות בסיסיות: מי אתם ומה אתם רוצים להשיג? מענה על שאלות אלה מספק מבוא למה אתם בעסק, למה אתם שונים, מה יש לכם שאין אצל האחרים, ולמה כדאי להשקיע בכם.

הבהרת פרטים אלה היא עדיין תרגיל שימושי גם אם אתה האדם היחיד שהולך לקרוא את המידע. זוהי הזדמנות לשים על הנייר כמה היבטים מוחשיים יותר של הרעיון שלכם, כמו העקרונות, האידיאולוגיה והפילוסופיות התרבותיות. מס' מרכיבים שצריך לכלול בסקירה כללית של החברה שלכם:

מי אנחנו
  • מבנה העסק (האם אתם הבעלים היחיד, האם יש צורך בהקמת חברה או פתיחת עוסק מורשה, שותפות כללית, שותפות מוגבלת, או חברה מאוגדת?).

  • האופי של העסק (מה אתם מוכרים?).

  • התעשייה והענף.

  • חזון העסק, המטרה, הערכים.

  • רקע כללי או ההיסטוריה על העסק.

  • יעדים עסקיים, הן לטווח קצר והן לטווח ארוך.

  • הצוות, כולל אנשי מפתח ומשכורותיהם.

מזה אומר?

חלק מהנקודות הללו הן הצהרה של עובדות, אבל אחרות ידרשו קצת יותר מחשבה בכדי להגדירן, במיוחד כשמדובר בחזון, במטרה ובערכים של העסק.

זה המקום שבו אתם מתחילים להגיע אל הליבה של למה העסק הזה קיים או למה הרעיון העסקי צריך להתקיים, מה אתם מקווה להשיג ומה אתה מייצגים.

כדי להגדיר את הערכים, חשבו על כל האנשים שהעסק שלכם אחראי אליהם, כולל בעלים, עובדים, ספקים, לקוחות ומשקיעים (אם אין לכם עסק עדיין, חישבו על ההיסטוריה התעסוקתית שלכם). עכשיו שיקלו איך אתם רוצים לנהל עסקים עם כל אחד מהם. כאשר תבצעו רשימה, ערכי הליבה שלכם צריכים להתחיל להופיע.

ברגע שתגדירו את הערכים שלכם, תוכלו לתת הצהרה למטרות. ההצהרה צריכה להסביר, בצורה משכנעת, מדוע העסק קיים, והיא צריכה להיות לא יותר מאשר משפט אחד.

לדוגמה, הצהרת המשימה של Shopify היא "לעשות את המסחר האינטרנטי טוב יותר עבור כולם". זהו ה-"למה" מאחורי כל דבר שהם עושים ואין צורך בהסבר נוסף כדי להבין זאת.

איזה השפעה על הסביבה אתם מקווים ליצור באמצעות הגשמת הרעיון?

עכשיו הגיע הזמן לעצב את החזון העסקי: מה ההשפעה שאתם רואה על העולם לאחר שהגשמתם את החזון שלכם?

הגדירו אותה כקביעה - התחלה של ההצהרה עם "אנחנו..." תהיה התחלה טובה. הצהרת החזון, שלא כמו הצהרת המטרה, יכולה להיות ארוכה יותר ממשפט אחד, אך נסו לשמור אותה מקסימום שלושה משפטים לכל היותר. הצהרות החזון הטובות ביותר הן תמציתיות וממוקדות.

לבסוף, הסקירה הכללית של החברה צריכה לכלול יעדים לטווח קצר(צריכים להיות ברי השגה בטווח של 1-1.5 שנים) ולטווח ארוך (1.5-5 שנים). ודאו שכל המטרות הן חכמות: ספציפיות, ניתנות למדידה, ברות השגה, ריאליסטיות ותחומות בזמן.

קחו הפסקה קטנה, אנחנו רק באמצע 😉

3. ניתוח שוק

זה לא הגזמה לומר שהשוק יכול להצמיח או לשבור את העסק. בחרו את השוק הנכון עבור המוצר שלכם - אחד עם הרבה לקוחות שמבינים את המוצר והצורך בו - ותזכו ביתרון להצלחה. אם תבחרו את השוק הלא נכון, או את השוק הנכון בזמן הלא נכון, אתם עלולים למצוא את עצמכם נאבקים על כל מכירה.

ניתוח שוק הוא סעיף מפתח של כל תוכנית עסקית. צריך לכלול סקירה של השוק ועד כמה הוא גדול, ניתוח של מיקום העסק בשוק והצורך במוצר שאתם רוצים למכור וכן סקירה כללית של המתחרים בשוק. מחקר מקיף עם אסמכתאות ותימוכין יכול לשכנע את המשקיעים ולאמת את ההנחות שלך תוך שמירה על התוכנית העסקית.

כמה גדול השוק הפוטנציאלי שלך?

פוטנציאל השוק הוא אומדן של כמה אנשים פוטנציאליים יכולים לקנות את המוצר שאתם מציעים. אמנם זה מרגש לדמיין את נתוני המכירות שלכם בשמים, אבל תצטרכו להשתמש בנתונים חיצוניים רלוונטיים, רבים ככל האפשר, כדי לאמת את השוק הפוטנציאלי.

תהליך זה יכול להיות מרתיע, הנה כמה טיפים כלליים שיעזרו לכם להתחיל את המחקר:

  • הגדירו את פרופיל הלקוחות האידיאלי שלכם, במיוחד בכל הנוגע לדמוגרפיה. אם הלקוח הינו באלפיון עליון, תוכלו לחפש נתונים ממשלתיים על גודלה של קבוצה זו (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה למשל). תוכלו גם לראות שינויים צפויים במספר האנשים בטווח הגילאים שנמצאים בקהל יעד שלכם במהלך השנים הקרובות.

  • מגמות רלוונטיות בתעשייה. אם המוצר שלכם זוגות צעירים, נסו למצוא נתונים על הקמת משפחה, קניית דירה וכן כל מידע שתוכל למצוא לגבי דפוסי הצריכה בקרב קבוצה זו. אם אתה מוכרים שירותי ייעוץ תזונה,​​ אתה יכול להסתכל על מגמות כושר ובריאות כללית בקרב קהל היעד שלכם או כלל האוכלוסייה בכללותה. לבסוף, חפשו מידע על התעשייה הכללית והצפי להתפתחות במהלך השנים הקרובות.

  • עשו ניחושים מושכלים. לעולם לא יהיה לכם את כל המידע על גודל השוק שלך. המטרה שלך היא לבסס את האומדנים שלך על משתנים עם מידע קיים עד לקבל ניחוש בטוח

כמה מקורות בכדי לבדוק את נתוני השוק הינם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המכון הישראלי לדמוקרטיה, עמותות תעשייתיות, מחקרים אקדמים, כלי חדשות מכובדים ולעיתים חברות גדולות שחוקרות את השוק (לדוגמא: הנה מחקר שעשתה פייפאל על הרגלי קנייה).

ניתוח SWOT

ניתוח SWOT בוחן את נקודות החוזקה שלך, חולשות, הזדמנויות ואיומים לצורך תכנון עסקי וגיבוש אסטרטגיה נכונה להתקדמות. מה הם הדברים הכי טובים בחברה שלכם? במה אתה פחות טובים? מה השוק או התעשייה משמרת או יוצר שתוכלו לנצל ולהפוך הזדמנויות? האם קיימים גורמים חיצוניים, שלא בשליטתכם, המאיימים על ההצלחה שלכם?

חלוקה זאת לעתים קרובות מבוצעת בנקודות, כאשר נקודות אלו יורדות למידע הרלוונטי ביותר - כך שניתן לדלג על חפירות למיניהם.

חוזקות וחולשות - הן גורמים פנימיים בחברה - ויפורטו בהתחלה, עם ההזדמנויות והאיומים בשורה לאחר מכן. בעזרת הצגה חזותית זו, המשקיע או אתם יכולים לראות תמונה ברורה יותר של הגורמים החיוביים והחיצוניים שעשויים להשפיע על התקדמות העסק שלכם.

הנה דוגמא:

טבלת ניתוח SWOT

ניתוח תחרותי

ישנם שלושה גורמים בהם תוכלו להשתמש כדי להבדיל את עצמכם מול המתחרים:

  • ראשון במחיר: מקסום רווחים על ידי הצעת מחירים נמוכים מאשר המתחרים שלכם, במטרה למשוך מסת לקוחות שיובילו להגדלת נתח הרווחים. חברות לדוגמא כמו רמי לוי, גולן טלקום, שיואמי.

  • הובלה בידול: המוצרים שלכם מציעים משהו שונה מהמתחרים באותו השוק, תוך יצירת ייחודיות מובחרת. (אפל לדוגמא) .

  • מיקוד בבידול: תוכלו להתמקד במוצרי "נישה" אשר מיועדים לנתח שוק עם קהל קטן יותר לפני המעבר לשוק רחב יותר.

כדי להבין איזו אסטרטגיה היא הטובה ביותר, תצטרכו להבין את מהות העסק שלכם, כמו גם את השוק התחרותי.

זכרו, תמיד תהיה לכם תחרות בשוק, אפילו עם מוצר חדשני ולכן חשוב לכלול סקירה של התחרות בתוכנית העסקית. אם אתה נכנסים לשוק מבוסס, כתבו רשימה של כל החברות שאתם רואים בהם מתחרים ישירים ואיך אתם מתכוונים להבדיל את המוצרים שלכם מהם.


בואו נניח שאתם מוכרים שירות שיווק בדיגיטל, בידול תחרותי שלכם בשוק רווי מתחרים שכזה, שיש ברשותכם מערכת אוטומטית מלאה או התנסות במערכת בחינם לתקופה מסוימת או שאתם תורמים אחוז מן הרווחים לצדקה או מעבירים את ההחלטה לתרומה ללקוחות.

אם אתם לא מצליחים לזהות מתחרים ישירים, בדקו את המתחרים העקיפים שלכם - חברות המציעות מוצרים שהם תחליפים למוצר שלכם. לדוגמה, אם אתם מוכר ציוד חדשני לסלון, הכי נוח לומר שבגלל שהמוצר חדש, אין לכם תחרות. בידקו מה הלקוחות הפוטנציאליים שלכם עושים כדי לפתור את אותן הבעיות שהמוצר שלכם אמור לפתור.

4. מוצרים ושירותים

המוצרים או השירותים שלך יוצגו באופן בולט ברוב תחומי התוכנית העסקית שלכם, אך חשוב לספק סעיף המפרט את הפרטים העיקריים של של כל מוצר עבור הקוראים המעוניינים במידע נוסף. אם אתם מוכר פריטים רבים, תוכלו לכלול מידע כללי יותר על כל אחד מקווי המוצרים.

פילוח לקוחות

הלקוח האידיאלי שלכם, הידוע גם בשם קהל היעד, זהו הבסיס לתוכנית השיווק, אם לא התוכנית העסקית בכללות. חשוב לקחת בחשבון את הלקוח האידיאלי כאשר מבצעים החלטות אסטרטגיות ולכן עריכת סקירה של קהל יעד זה היא חשובה לתכנית העסקית.

כדי לתת סקירה אמיתית של הלקוח האידיאלי לרעיון או העסק שלכם, נסו לבנות פילוח בהתאם לשאלות הבאות:

פילוח לקוחות
  1. היכן הם גרים.

  2. טווח הגילאים שלהם.

  3. ​​רמת ההשכלה.​

  4. תארו מס' דפוסי התנהגות נפוצים

  5. איך הם מבלים את הזמן הפנוי

  6. איפה הם עובדים

  7. איזו טכנולוגיה הם משתמשים

  8. כמה הם מרוויחים

  9. איפה הם מועסקים בדרך כלל

  10. מה הם הערכים, האמונות או הדעות שלהם.

המידע והשאלות ישתנו בהתאם למה שאתם מוכרים, אך עליכם להיות ספציפיים מספיק, בהגדרת הקהל יעד ולמי אתם רוצים להגיע.

לדוגמה, לסטודנט יש אינטרסים שונים, הרגלי קניות, ורגישות למחיר גבוהה יותר מאשר מנהל בן 40. התוכנית העסקית וההחלטות ייראו שונה מאוד בהתבסס על מי הלקוח האידיאלי.

5. תכנית שיווק

מאמצי השיווק מושפעים ישירות מהגדרת הלקוח האידיאלי. התוכנית צריכה לכלול את קבלת ההחלטות והאסטרטגיה העתידית, עם דגש על איך הרעיונות שלנו מתאימים עבור הלקוח האידיאלי.

נניח ואתם מוכרים מוצרים לבני נוער, ייתכן שיהיה הגיוני לכלול את פלטפורמת האינסטגרם והסנאפצ'אט כדי לתפוס אותם, שכן פרסום בפייסבוק פחות יעיל לקהל יעד זה. לכן מאמצי השיווק צריכים להתרכז בערוצים הנכונים. כך נוכל גם לתמחר את העלויות של הפרסום בפלטפורמות הרלוונטיות לקהל שלנו.

רוב תוכניות השיווק כוללות מידע על ארבעה נושאים מרכזיים, כמה פירוט תציגו על כל אחד יהיה תלוי בעסק ובקהל היעד:


נושא

מה להציג

מחיר

כמה המוצר שלך עולה, איך הגיע ההחלטה על המחיר?

מוצר

מה אתה מוכר, ואיך אתה מבדיל את זה בשוק?

קידום

איך תקדם את המוצרים שלך מול הלקוח האידיאלי שלך? ומה העלות המוערכת של זה?

מיקום

איפה תמכור את המוצרים שלך?


הקידום עשוי להיות החלק הארי והקשה יותר של התוכנית, שכן שם הכל קורה בפועל הן מבחינת ההשקעה הכספית והן מבחינת הזמן והמשאבים, אך גם שלושת התחומים האחרים צריכים להיות מכוסים לפחות בקצרה.

6. לוגיסטיקה ותוכנית תפעול

לוגיסטיקה ותפעול חיוניים לכל עסק, כדי להתמודד עם עומס עבודה ולמצוא זמן כדי להפוך את הרעיונות שלנו למציאות. אם אתם כותבים תוכנית עסקית רק כדי לתכנן את מטרותיכם, זה עדיין סעיף חשוב שכדאי לשקול (כמובן שאם אתם לא צריכים משקיע, אין צורך ממש להיכנס לכל הפרטי פרטים).

הנה כמה דברים שכדאי להתייחס אליהם בתכנון מערך התפעול:

  • ספקים: מאיפה אתם הולך לקבל את חומרי הגלם שאתם צריך לייצור? או מהיכן מגיעים המוצרים שאתה מוכר (במקרה של ייבוא)

  • ​ייצור: כמה זמן לוקח לייצר את המוצרים ולשלוח אותם אליכם? איך אתם הולכים לענות על תקופות מכירה חזקות או עלייה מאסיבית בביקוש בצורה פתאומית?

  • מיקום: מאיפה אתם הולכים לעבוד? האם ישנו מקום פיזי? במידה וכן, איפה?

  • ציוד: איזה כלים וטכנולוגיה אתם צריך בשביל לפעול? זה כולל את כל הציוד כולל המחשבים והתוכנות ועד המנורות ומה שביניהם.

  • משלוח: האם אתם הולכים לטפל בנושא אריזה והמשלוח בתוך העסק, או שתשתמשו בשירותים של צד שלישי? האם כדי לבצע שילוח לארה"ב כדאי להשתמש באמזון?

  • מלאי: כמה מלאי אתם מתכוונים לשמור, ואיפה תאחסנו אותו? איך תשלחו אותו לשותפים במידה וישנו צורך? וכיצד תוכלו לעקוב אחרי המשלוחים והמלאי הנכנס והיוצא?

סעיף זה אמור לאותת לקורא התכנית, כי יש לכם הבנה מוצקה של שרשרת האספקה ותכניות מגירה במטרה לכסות על נקודות של אי וודאות פוטנציאלית. אם התכנית היא עבורכם בלבד, זה צריך לתת לכם קרקע פוריה לקבלת החלטות חשובות אחרות, כמו איך לתמחר את המוצרים כדי לכסות על העלויות המשוערות, ובאיזו נקודה תגיעו לנקודות שיוויון על ההוצאות.

7. תכנית פיננסית

לא משנה כמה הרעיון שלכם מדהים, ובלי קשר לזמן, הכסף והמאמץ שתשקיעו, עסק מתקיים או פושט רגל על בסיס הכדאיות הפיננסית שלו. בסופו של דבר, אנשים שרוצים לעבוד עם עסק או להשקיע בו, מצפים לראות אותו מייצר מזומנים ולא משנה להם כמה זמן וזיעה הוצאתם עליו.

רמת הפירוט הנדרשת בתוכנית הפיננסית תהיה תלויה בקהל במטרות שלכם.

בדרך כלל היא צריכה לכלול 3 דוחות עיקריים:

1. דו"ח רווח והפסד

דוח רווח והפסד נועד לתת לקוראים להסתכל על מקורות ההכנסות והוצאות על פני תקופה נתונה. מידע זה מעניק לקוראים את היכולת לראות את השורה התחתונה, האם קיים רווח או הפסד בחברה במהלך התקופה הספציפית. במידה והעסק עדיין לא פעיל, מצופה להרכיב תחזית של אותו המידע.

2. מאזן

מאזן העסק מציע מבט על כמה הון יש ברשותכם. בצד אחד, מִפְרָט של כל הנכסים העסקיים (כל הרכוש,המלאי, הנדל"ן, כספי לקוחות וכו'), מצד שני, את כל ההתחייבויות שלנו. זה מספק תמונה ברורה על המצב הכספי האמיתי של העסק, אשר מחושב כך-

נכסים - התחייבויות = הון עצמי

3. תזרים מזומנים

תזרים המזומנים דומה לדו"ח רווח והפסד, עם הבדל אחד חשוב: הוא לוקח בחשבון כאשר ההכנסות נאספות וכאשר כל ההוצאות משולמות (כולל אשראי קדימה וכו').

באופן אידיאלי, תזרים המזומנים יעזור לכם לראות מתי אתם במינוס, וכאשר יש לכם הכנסה חיובית, והיכן ייתכן שתרצו להשתמש בתוכנית מגירה לצורך מימון בשביל לשמור על העסק.

למה חשוב לחזות את תזרים המזומנים? חיזוי זה יעזור לזהות פערים ובמידה וישנו תזרים מזומנים שלילי זה מכין אתכם לפעול בהתאם, באמצעות דחיית תשלומים ואשראי למשל, פניות להקדמת תשלומים מלקוחות, גיוס הלוואות מהבנק וכו'. אם לא תישבו ותעשו תחזית כזאת מבעוד מועד, והעסק ייקלע לתזרים מזומנים שלילי (חס וחלילה), קבלת הלוואה תהיה קשה יותר שכן הלווה יודע שאתם בקשיים.

תכנון תכנית עסקית - נותן לכם בסיס איתן לצמיחה כלכלית

תוכנית עסקית יכולה לעזור לכם לזהות בברור את הצעדים הנדרשים עבור פיתוח העסק שלכם, גם כאשר אתה לא מתכוונים להשיג משקיעים חיצונים. תוכנית עסקית תסייע לכם לזהות פערים בתכנון שלכם לטפל ולהתמודד איתם, לפני שיהפכו להיות בעיה.

אז בין אם את צריכים תכנית עסקית עבור רעיון או עסק חדש, או עבור הגדלתו של עסק קיים, כעת יש ברשותכם מדריך מקיף עם כל הנקודות והמידע שכדאי לעבוד לפיהם בדרך לצמיחה משגשגת של העסק.

הצלחה עסקית

3,535 צפיות0 תגובות

Comments


רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page